неділя, 25 грудня 2016 р.

Інформаційна комерційна модель: бізнес-план.

Етапи розробки бізнес-плану

Інтенсивний розвиток інформаційних технологій з кожним роком робить розробку інформаційних систем (ІС) одним з визначальних чинників успіху в кожній області бізнесу, промисловості, також і в сфері наукових досліджень. Основним компонентом будь-якої інформаційної системи є предметна область. В даний час відсутня загальновизнане формальне визначення поняття предметної області. На жаль, відсутня і її змістовне визначення. Прийнято вважати, що поняття предметної області не може бути формалізована як первинне поняття  Відсутність конструктивного визначення поняття предметної області суттєво стримує розвиток математичної теорії інформаційних систем та інформаційних технологій. 

Як скласти комерційну інформаційну модель: 
бізнес-план?

На економічних факультетах і факультетах менеджменту студентам часто пропонується виконати завдання з написання курсової або дипломної роботи у вигляді бізнес-плану створення, розвитку якого-небудь підприємства або спрямування діяльності
Бізнес-план являє собою документ, який включає в себе цілі і завдання, які необхідно досягти, а також способи їх досягнення. Бізнес-план включає в себе докладний опис ідеї проекту, перешкод, які можуть зустрітися на шляху її реалізації та витрати на її здійснення. Головне завдання бізнес-плану - продемонструвати правильну організацію грошових коштів при реалізації проекту.
Важливо, щоб бізнес-план був спрямований на створення підприємства або напрями діяльності, яке дійсно буде рентабельно і необхідно в сучасних умовах господарювання. Тому попередньо перед вибором теми для бізнес-планування необхідно провести роботу по збору інформації про обсяг потенційного попиту, виробничих і фінансових потреб підприємства. Погодьтеся, буде прикро скласти бізнес-план організації, послуги якої нікому не потрібні.
Зміст бізнес-плану, як правило, стандартно. Основними розділами такої роботи є наступні:
1. Загальний розділ або резюме бізнес-плану, який включає в себе дані про підприємство, або проект, мета проекту, вартість проекту, необхідність у фінансах, посилання на конфиденциальность1. Для нового підприємства важливо зазначити організаційно-правову форму власності.
2. Короткий опис бізнесу, яке включає в себе характеристику галузі, конкурентів, постачальників, споживачів, підприємства, його продукції, іміджу, ринкової позиції. Слід виявити основні характеристики товарів або послуг, їх відмінні якості в порівнянні з товарами (послугами) конкурентів.
3Характеристика проектованого виду робіт і продукції, обґрунтування вибору. У ряді випадків необхідно навести опис правовий захист продукції (наявність ліцензії, сертифікати, права власності на патенти, товарні знаки тощо).
4. План маркетингу і діяльності по зв'язках з громадськістю, що включає в себе розробку цінової, збутової, рекламної політики, вибір методів стимулювання продажів, план РR-кампаній. У даному розділі необхідно визначити методи ціноутворення, вибрати систему розповсюдження товару, рекламні носії.
5. План організації виробництва, який містить інформацію про планування виробничого процесу, закупівель і розміщення обладнання, вибір джерел постачання матеріалів, робочих кадрів. Плануючи обсяг збуту продукції, слід відобразити прогнозні обсяги продажу за сегментами ринку. Пропонується перший рік роботи підприємства або розвитку напрямки діяльності спрогнозувати по кварталах, другий - по півріччях, далі прогноз здійснюється в цілому на рік. Слід розрахувати, скільки сировини і матеріалів буде потрібно на один виробничий цикл, вказати, який транспорт буде необхідний для доставки сировини, готової продукції, матеріалів.
6. Планування структури управління та управління персоналом. Тут важливо визначити необхідну чисельність персоналу, його кваліфікацію, рівень освіти.
7. Фінансовий план, що включає в себе планування обсягів реалізації продукції у грошовому вираженні за роками, складання прогнозного балансу, визначення стратегії фінансування. Дуже важливо в фінансовому плані продемонструвати напрями вкладення коштів і графік їх повернення. У цьому полягає головна цінність бізнес-планування. Виклад інформації про джерела фінансування проекту доцільно у вигляді табл. 6.
Іншим важливим моментів у бізнес-плануванні виступає обґрунтування витрат на реалізацію проекту (табл. 7).
Таблиця 6. Приклад оформлення таблиці для приведення інформації про джерела фінансування проекту
Найменування джерела
Сума, крб
Власні кошти
Залучені кошти у вигляді безпроцентних надходжень
Залучені кошти  з кредиту  від реалізації продукції
РАЗОМ
Джерело: авторська розробка.
Таблиця 7. Напрями витрачання коштів
Статті витрат
Сума, крб.
Витрати, пов'язані з відкриттям власної справи (підготовка документів, реєстрація)
Організаційно-технічні витрати:
оренда і ремонт приміщення
обладнання і інструменти
матеріали і сировина
закупівля меблів
телефон
реклама
транспортні витрати
заробітна плата персоналу до отримання прибутку та нарахування на неї
непередбачені витрати
Всього
Джерело: авторська розробка.
8. Прогноз фінансової і інвестиційної ефективності та ризиків. Важливо зробити розрахунок річного прибутку (чистого доходу). Для торговельного підприємства доцільно визначити обсяг товарообороту, при якому комерційна діяльність є доцільною.
Наведемо варіант змісту бізнес-плану в роботі.
Розділ 1. Особливості бізнес-планування на підприємстві.
Глава 2. Бізнес-план...
2.1. Резюме проекту.
2.2. Види послуг.
2.3. Ринки збуту товару (послуги).
2.4. Конкуренція на ринках збуту.
2.5. План маркетингу.
2.6. План виробництва.
2.7. Організаційний план.
2.8. Правове забезпечення діяльності фірми.
2.9. Оцінка ризику та страхування.
2.10. Фінансовий план.
2.11. Стратегія фінансування.
Таким чином, складання гарного бізнес-плану демонструє те, що студент володіє необхідними знаннями не тільки в теоретичному, але і в прикладній сфері. Вміння складати бізнес-плани необхідно не тільки в навчанні, але і в професійній діяльності.

В залежності від виду бізнес-плану, можливостей підприємства, його готовність до використання цього інструменту ефективного управління визначаються структура бізнес-плану й послідовність його розробки. При цьому і те і інше для кожного бізнес-плану можуть мати відмінності, у той же час вони мають і спільність, яка формує таку логіку обґрунтування показників, яка дозволяє автоматизувати розрахунки і процеси. Найбільш поширеними програмними пакетами є Propspі і Project expert, що дозволяють проводити розрахунки в постійних і поточних цінах, оцінювати реакцію основних параметрів проектів на зміну зовнішніх умов, інфляцію, оцінювати ризики та їх наслідки, прогнозувати і готувати різні сценарії розвитку бізнесу та інші операції.
У той же час ці пакети прикладних програм являють собою "інвестиційні калькулятори", добре розраховують витрати та прибуток проекту, що реалізується за наміченим авторами сценарію, але, на жаль, позбавлені аналітичних функцій. Зокрема, жоден із пакетів не пропонує інструментів для прогнозування обсягу реалізації, вибору цінової стратегії, кількісної оцінки ризиків проекту, що для інвестора є дуже важливим, так як запропоновані розрахункові показники ліквідності і рентабельності базуються на прогнозах, які часто нічим не обґрунтовані. У відповідності з цим розраховані параметри з використанням програм повинні бути проаналізовані і оцінені на предмет їх ефективності, реалізованості, економічної безпеки.
Характер виконуваних робіт по підготовці бізнес-плану дозволив виділити наступні основні етапи:
- прийняття рішення про розробку бізнес-плану, його масштабності, з урахуванням його ідеї, ресурсоємності, тимчасового горизонту;
- підготовка системи фінансового забезпечення розробки бізнес-плану та відкриття фінансування;
- створення групи з розробки бізнес-плану (при необхідності залучення фахівців-експертів або консалтингової компанії);
- визначення мети плану виходячи з проблем, які покликані вирішити бізнес-план;
- визначення джерел потрібної інформації, збір вихідних даних;
- вибір методики розрахунку кількісних і якісних показників та комп'ютерних систем;
- встановлення структури бізнес-плану, яка зазвичай складається з титульного листа, резюме, яке включає історію бізнесу підприємства (якщо воно вже існує), його місцезнаходження, мета, вид діяльності, галузь, до якої належить підприємство, та стан справ у ній; концепцію і профіль майбутнього підприємства; аналіз ринків збуту; конкуренція та конкурентні переваги компанії, в тому числі за рахунок реалізації ідей бізнес-плану; план маркетингу, виробничий і організаційний плани; фінансовий план та оцінка ризику; програми за кількісними і якісними показниками плану, включаючи динаміку їх зміни (детально структура бізнес-плану викладена в параграфі 8.3);
- проведення техніко-економічних розрахунків і досліджень (по суті, на цьому етапі формується бізнес-план як документ, в якому знаходять відображення обсяг виробництва і реалізації продукції або послуг; ціна реалізації і сума доходів; величини постійних і змінних витрат, у тому числі на одиницю продукції або послуги; обсяг необхідних трудових і матеріальних ресурсів, сума інвестицій і джерела фінансування, механізм фінансування і повернення інвестицій та інші показники);
- затвердження робочого варіанту бізнес-плану;
- експертиза бізнес-плану, в тому числі із залученням зовнішніх експертів, особливо для бізнес-планів інвестиційних проектів;
- визначення можливостей реалізації бізнес-плану своїми силами або із залученням зовнішніх інвесторів (залучення зовнішніх інвесторів особливо виправдано з великим інвестиційним проектам, так як ця додаткова експертиза та розподіл ризиків між учасниками);
- проведення переговорів з потенційними партнерами по реалізації бізнес-плану, включаючи потенційних інвесторів, постачальників сировини, обладнання і матеріалів, підрядників;
- внесення корективів у бізнес-план з урахуванням пропозицій партнерів;
- узгодження інтересів учасників і їх вкладу в реалізацію бізнес-плану та оформлення договірних відносин (залучення інвестицій може бути зворотним - тоді оформляється договір позики з графіком одержання кредиту і його повернення, а може бути з урахуванням подальшої частки у власності підприємства - договір співзасновництва);
- організація реалізації бізнес-плану.
Ці етапи можуть бути уточнені, але загальна схема розробки бізнес-планів залишається: послідовність і загальні види проведених робіт.
Особливістю бізнес-плану інвестиційного проекту є його збалансованість за завданнями з реальними фінансовими можливостями. Ступінь інноваційності та ризикованості проекту визначає способи залучення капіталу. Чим вище ризик, тим меншою повинна бути частка позикового капіталу. Зовнішніх інвесторів у цих умовах доцільно залучати на умовах подальшого співзасновництва.
При складанні бізнес-плану підприємницького проекту слід враховувати три правила: заходи бізнес-плану не повинні бути орієнтовані на "революційні" перетворення: це має бути удосконалення, покращення, оптимізація бізнес-процесів, управління або технологій; бізнес-план повинен бути одночасно песимістичним і оптимістичним, що збільшує його обґрунтованість та реалістичність; заходи і завдання повинні бути легкими і уточнюватись з урахуванням зміни умов діяльності підприємства.
Бізнес-план розробляється за певною структурою-схемою.
Структура бізнес-плану включає кілька розділів. Обов'язковими є:
1. Титульний лист (назва підприємства або проекту), дата розробки, термін реалізації.
2. Резюме, в якому дається найменування підприємства, його адреса, основний вид діяльності, її початок; мета розробки бізнес-плану; на який період розрахований бізнес-план; розробник; обсяг необхідних інвестицій і джерела їх отримання; термін окупності інвестицій; рівень рентабельності інвестицій; точка беззбитковості; оцінка потоку реальних грошей. Крім того, в резюме можуть бути наведені й інші показники ефективності проекту, що забезпечують його інвестиційну привабливість (чистий приведений дохід запас фінансової міцності і т. д.).
3. Концепція бізнес-плану, в якій викладаються:
а) обґрунтування місії створюваного підприємства в інвестиційному проекті;
б) стан галузі та перспективи її розвитку;
в) опис мети та основних завдань, розв'язуваних у бізнес-плані;
г) характеристика виду діяльності, товарів і послуг, їх інноваційність; місце і можливості їх реалізації з урахуванням ємності ринку (сегмента ринку), співвідношення попиту та пропозиції на ньому, сучасних тенденцій в споживчих перевагах; умови збуту продукції та послуг і ризики, пов'язані зі збутом;
д) можливі інвестори та умови інвестування проекту. Обґрунтовується організаційно-правова форма підприємства (ТОВ, ЗАТ і ін) і передбачуваний статутний капітал (для новостворюваного підприємства); описуються оптимальні умови залучення інвестицій (з подальшою часткою у власності або на поворотній основі, або на інших умовах).
4. План маркетингу, де оцінюються ринкові можливості реалізації продукції та послуг підприємства, що проектується; аналізуються конкуренти і обґрунтовуються конкурентні переваги підприємства; описуються заходи щодо просування продукції і послуг, у тому числі рекламні; обґрунтовуються цінова стратегія компанії і методи встановлення ціни на продукцію та послуги з урахуванням планованого рівня прибутковості; конкретизуються об'ємні показники реалізації товарів і послуг, їх укрупнений асортимент; складається рекламний бюджет і визначаються витрати по формуванню інформації про ринок та конкурентів.
5. План виробництва, в якому дається виробнича програма по укрупнених асортименту продукції та послуг, що розраховується продуктовий баланс і визначається необхідний обсяг сировини для закупівлі, уточнюються можливі ціни закупівлі і реалізації і розраховується рівень і сума валових доходів; визначаються можливі постачальники товарів, обсяги, умови поставок і розрахунків. В кінці визначається сума оборотних коштів, необхідних для функціонування підприємства з урахуванням оборотності товарно-матеріальних ресурсів.
6. План матеріально-технічного забезпечення, реалізації та виробництва необхідного обсягу товарів і послуг, де дається характеристика приміщень, включаючи площу, напрями використання, умови користування приміщеннями (оренда, власність); оснащення обладнанням (найменування, кількість одиниць, ціна), меблями, інвентарем (по сумі виходячи з рівня оснащення на одиницю потужності підприємства). На основі цього плану визначається потреба в інвестиційних (реальних) ресурсах з урахуванням формування не тільки основних засобів, ной оборотних (власні оборотні засоби повинні бути не менше 20% від загальної потреби в оборотних коштах).
7. Організаційний план, в якому уточнюється організаційно-правова форма підприємства, визначається організаційна структура, методи і форми управління, функціональні підрозділи. Проектування організаційної структури здійснюється з урахуванням вирішуваних завдань, норм керованості та інших факторів (за основу при створенні нового підприємства зазвичай приймається аналогічне підприємство, яке успішно працює на даному ринку).
8. План по праці та заробітній платі, в якому обґрунтовується штатний розклад на основі виробничої програми і організаційної структури, визначається система мотивації і оплати праці, розраховується фонд оплати праці та відрахування на оплату праці (у Пенсійний фонд, Фонд соціального страхування, Фонд обов'язкового медичного страхування), кваліфікаційні характеристики працівників, можливі джерела набору кадрів та їх перепідготовки, визначається остаточна сума витрат на утримання трудових ресурсів (фонд оплати праці плюс обов'язкові відрахування в позабюджетні фонди, плюс витрати на підготовку та перепідготовку кадрів).
9. Фінансовий план, в якому визначаються поточні доходи і витрати за статтями та видами діяльності, одержувані від господарської діяльності, прибуток (балансова, чиста), рентабельність початкових і поточних витрат; поріг рентабельності, запас фінансової міцності, вартість основних, оборотних коштів, їх оптимальне співвідношення.
10. Ризики, де даються їх характеристика та можливі способи зниження, вартість зниження ризиків або можливі втрати від настання ризиків.
11. Ефективність інвестиційного проекту, де уточнюються необхідний повний обсяг інвестицій та джерела їх отримання, термін окупності проекту, рентабельність інвестицій, таблиця погашення кредиту (якщо він необхідний) з урахуванням відшкодування відсотків за кредитами, рентабельність продажів і інші показники, що характеризують інвестиційну привабливість проекту. Необхідна сума кредитів з урахуванням їх вартості та умов їх погашення повинна мати розрахунок з обґрунтуванням зворотності та ефективності залучення кредитів.
Завершується бізнес-план додатками, де дається розгорнута таблиця за календарем платежів та інші розрахункові таблиці, більш детально розкривають діяльність підприємства в майбутньому.

Реалізація бізнес-плану

Будь-який план вимагає управлінських дій щодо організації його виконання. Часто навіть добре обґрунтовані плани при невірних управлінсько-розпорядчих рішеннях не тільки не виконуються, але і можуть привести підприємство до додаткових невиправданих витрат. Тому до організації реалізації бізнес-плану необхідно підійти з відповідальністю і хорошим професіоналізмом.
Організація реалізації бізнес-плану передбачає проведення наступних дій (вони характерні як для інвестиційного, так і підприємницького проекту):
- формування команди по здійсненню заходів та ідей проекту;
- визначення співзасновників і розмір їхнього внеску до статутного капіталу, проведення зборів засновників;
- підготовка документації (для нового підприємства: установчий договір, статут, відкриття рахунку в банку, реєстрація в податкових органах, бюджетних і позабюджетних фондах) на початок діяльності підприємства;
- отримання дозвільних документів на здійснення будівництва (реконструкції), запланованого виду діяльності (ліцензії, патенти тощо);
- укладення договірних відносин з кредиторами, постачальниками, підрядниками за надання коштів, товарів і послуг;
- коригування бізнес-плану з урахуванням реальних можливостей його реалізації та затвердження на зборах акціонерів (власників);
- управлінські дії щодо організації реалізації заходів бізнес-плану, включаючи мотивацію, контроль за ходом виконання.
При організації реалізації бізнес-плану доцільно всі показники "розбити" за роками, кварталами, місяцями, визначити граничні їх зміни, які не спричинять значного збільшення терміну реалізації проекту (допустимі значення цих змін узгоджуються з керівництвом підприємства і з інвесторами) або зниження рентабельності. Враховуючи, що бізнес-плани повинні мати "ковзний" характер, показники можуть щомісяця уточнюватися, коректуватися з урахуванням зміни рівня цін, часу виконання завдань та інших умов, але при цьому без порушення термінів реалізації завдань і без серйозного збільшення витрат (за межі припущень, передбачених у бізнес-плані як ризики).
Всі зміни, а також результати реалізації завдань бізнес-плану необхідно постійно аналізувати, визначати (уточнювати) найбільш раціональні рішення, документально їх оформляти, прораховувати наслідки цих рішень.
Для своєчасного прийняття рішень по оптимізації бізнес-плану необхідно визначити і сформувати інформаційні потоки, вчасно сповіщають про хід реалізації завдань і заходів бізнес-плану. Ці потоки можуть бути в існуючій системі документування управлінської діяльності або окремо виділені канали і потоки інформації з бізнес-планом. У будь-якому випадку система зворотного зв'язку передбачає проведення постійного моніторингу реалізації бізнес-плану і при необхідності вжиття термінових заходів або по забезпеченню його виконання, або по внесенню корективів в завдання з урахуванням зміни умов його реалізації.
Контрольні запитання та завдання
1. Які основні види бізнес-планів ви знаєте і чим вони відрізняються?
2. Яка структура бізнес-плану та його розділів?
3. Опишіть порядок розробки бізнес-плану.
4. Як організувати виконання бізнес-плану?
5. Які програмні засоби можуть бути використані при розробці бізнес-плану?



Немає коментарів:

Дописати коментар