субота, 24 грудня 2016 р.

ЗМІСТ ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ «Інформаційне моделювання»

Матеріальні речі, які ми випускаємо, 
ще можна знайти, заробити, відшукати. 
Але є одна річ, яку ніколи не знайдеш, 
якщо ти її втратив. Це життя.
Стівен Джобс

Пояснювальна записка

    Факультативний курс  «Інформаційне моделювання»  містить п’ять дидактичних розділів:
1.ВСТУП В ІНФОРМАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ(2 години)
2.ІНФОРМАЦІЙНІ  ВІЗІЇ ОСОБИСТОСТІ(4 години)
3.ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ  ОСОБИСТОСТІ(4 години)
4.ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ(22 години)
5.ПРАКТИКУМ З СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ(3 години).

    Кожний розділ курсу  має відповідну заохочувальну траєкторію розвитку з практично-дослідницьким навчанням, що спирається на триєдину мету. При  цьому у курсі превалює навчання  між  однолітками, що добре володіють навичками та уміннями працювати з браузерами, і прищеплюється самодисципліна заради персональних цінностей і досягнень. Навчальна праця в даному  курсі сприяє розвитку дослідницьких компетенцій особистості старшокласника.  Вчить орієнтації у інформаційному просторі.  Он-лайнова практичність, включаючи зосередження на користувацьких уміннях, допомагає слухачам оволодіти   офісним програмним забезпеченням. Кожний етап дослідницької діяльності в інформаційній системі поділено на події: розпізнавання проблеми, виявлення парадоксів або  непо­міченої інформаційної реальності; опис рівнів  організації зв’язків, групові  залежності, креативні процеси; можливість спільної чи одинарної обробки; інфраструктура вербального середовища, здібності та можли­вості інтелектуального та практичного опанування. 
Цей факультативний курс створює  потужне  дослідницько-виховне середовище у середньому закладі, в якому  здібні старшокласники мають  можливість реалізувати свій потенціал  у конкуруючому середовищі з метою оптимальної та успішної практики самореалізації. Інформаційне моделювання дає можливість запобігти диссинхронізації  розвитку особи, що діагностує  випереджаючий розвиток інтелектуальної сфери в порівнянні з психо-емоційною сферою  або практичною сферою застосувань умінь та навичок. Індивідуальне тестування обдарованих (інтелектуально, емоційно, соціально, практично, фізично) неповнолітніх спрацьовує майже неадекватно. Результати тестування  майже не відображають  реальні  здібності неповнолітніх. Після невдалого тестування втрачається адекватна самооцінка неповнолітнього. Однак, виявлення, формування та сприяння розвитку особливих задатків та здібностей у юнаків та дівчат є нагальним завданням педагогіки та психології.  Пошукова колективна робота та дослідницька співпраця учнів у різних психологічних  мікрокліматах сприяє інтелектуальній та психо-емоційній  напрузі.  У свою чергу це  збагачує практичний досвід   старшокласників.  
База   навчання глобалізованої особи – це Інтернет, що   надає інформаційні ресурси для збагачення кругозору і досвіду. Класичний урок не замінить неповнолітньому емоційного занурення в оточені вчених та фахівців в процес здійснення і відкриття невідомої реальності. І, незважаючи на те, що проведено величезну кількість досліджень в області педагогіки та психології  дитячої творчості,  ще маємо  організувати  цілісну концепції співпраці обдарованих дітей.  відповідає запитам філософської, мистецтвознавчої, психологічної та педагогічної думки. Практика факультативного навчання  старшокласника реалізується  через   ланцюгові «успіхи» та поступові перемоги над самим собою.  Отриманий досвід усвідомленої  навчальної співпраці старшокласників з інформаційними моделями, електронними доробками фахівців з відповідних напрямів спеціалізації дає позитивний результат.  Автор факультативу розуміє, що досить глибоко занурювати старшокласників  в непрості  проблемні наукові питання зараз не варто.  Проте   показати те,  що невидиме, виявити і зафіксувати початкові індикатори проблем аби  зреагувати на моральні маячки та мотиваційні джерела і унікальні детермінанти у творчості. Курс має допомогти  неповнолітнім налагодити взаємозв'язки з творчими однолітками за кордоном.  Саме через співпрацю з компетентними фахівцями досягати у старшокласників глибокого уявлення про поняття власного потенціалу особистості та належного інтелектуального ресурсу за умов  творчої самореалізації в конкуруючому мікрокліматі.
Проблема оптимальної реалізації лідерських прав та громадських обов’язків талановитих дітей стоїть перед педагогами протягом довгого часу. Цей факультативний курс базується на класичних теоріях особистості.  Курс розвиває  аспектні здібності в обдарованих неповнолітніх. Проте вивчення питань структури обдарованості, таланту і геніальності має дуже велике мотиваційне значення як для підліткової психології, так і для вирішення конкретних психолого-педагогічних завдань сучасної освіти.
Навчальна програма факультативного курсу «Інформаційне моделювання»  складена для старшокласників 9,10,11,12 спеціалізованих класів і має реалізувати   напрямки навчально-дослідницької діяльності:
·        допомогти актуалізувати знання  та мотивувати юнаків та дівчат до творчої співпраці та надолужити відставання інформаційного кругозору старшокласників, притлумити негативний відтінок натаскування та зубріння.
·        розвивати свої задатки та здібності через осмислення своїх прав та обов’язків у колі причин та наслідків  отриманого творчого досвіду під час участі у конкурсах, змаганнях, випробуваннях, олімпіадах, фестивалях, форумах;
·        допомогти старшокласникам оптимально визначати важливі пріорітети та базові орієнтири щодо психологічного та  соціального саморозвитку, а саме персональних унікальних особливостей у конкуруючому середовищі;
·        допомогти соціально самоорганізуватися і психологічно самореалізувати себе на  рівні власних можливостей  через внутрішні  та зовнішні  чинники, сприяти розвитку  спеціальних здібностей  старшокласників у конкуруючих середовищах, підтримати емоційне відношення до дійсності.

На даний період дуже популярні методики розвитку партнерства у дітей, що навчаються у різних закладах. Варто звернути увагу на те, що одні методики дійсно дають відмінний результат в педагогічній роботі, а деякі методики просто рекламуються у виданнях і не мають навіть задовільного втілення! Даний факультативний курс дасть можливість виявити загальні проблеми обдарованих дітей і зрозуміти, що може зробити сама дитина, що може зробити для цієї дитини школа, а що – можуть батьки дитини. Наставник факультативного курсу матиме радість від співпраці з старшокласниками, якщо допоможе і сприятиме   розкриттю персональних задатків, здібностей, і дасть зрозуміти, що робота з різними інсинуаціями,  міфами, стереотипами, псевдонауковими поглядами  завжди є ефективною і чудовою для встановлення закономірної дійсності.
Поділюсь з наставниками курсу досвідом. За потребою я застосовував диференційоване опанування курсом, якщо між старшокласниками виникли дві групи по типу "зроблений" вундеркінд та  "природній" талант. Якщо ж наставник здібний швидко рефлексувати перед старшокласниками і розумітиме, що їм це потрібно, то у найкращому випадку ця молодь має відповісти сама собі на запитання, як  скоригувати цей курс, щоб він вплинув на їхнє подальше життя?   У підлітковому віці особі варто   навчитися  самовизначатися і закріпляти надважливу здібність обдарованих осіб – це приймати рішення самостійно. Здебільшого в наш кризовий час наставники частіше зустрічаються з так званим феноменом згасання ранньої обдарованості у підлітковому віці.  Не варто фарбувати явища обдарованості в райдужні барви. Як правило, у обдарованих  неповнолітніх не було веселкового дитинства. Їхнє теперішнє вже загублене в минулому. А тому цей факультативний курс має провести відповідну корекцію мислення у задоволенні потреб згасаючої обдарованості особи заради його успішного майбутнього.
У обдарованих підлітків є проблема «прив’язаності» до взірцевого об’єкта, з яким він ділиться своїми таємними та ймовірними очікуваннями. Тому наставнику курсу варто урізноманітнити  точки зору даної особи на дослідницьку проблему через спілкування та дослідницькою роботою  з фахівцями різних напрямів.
У підлітковому віці обдарованим вчитися стає досить важко. Настає так звана примарна «границя освіти» або перша «межа розвитку» особистості. І це вже справа сумлінності наставника курсу, як підвести молодь до того, щоб вони заперечили цей примарний міф, який існує до тих пір, поки йому не знаходиться внутрішнє заперечення особистості. Тоді процес дослідницького навчання стає привабливим і приємним. Дорослі, які не вислуховують дітей чи підлітків, –   мають приховану «обдарованість»,  просто не всі здогадуються, що інтуїтивно діти заперечують тільки те, що їм не зрозуміле, не притаманне, не властиве, чого вони ще бояться і неспроможні виконувати практично. Я би порадив наставникам робити висновки на користь того, що запропонували старшокласники, інтуїтивно в заперечені вони знаходять свій шлях у «проблемі» самостійно, і виправляють помилки і вчаться самостійно. Наставнику курсу треба часто проводити аналіз  проблем,  діагностику,  прогнозування,  супроводу обдарованості.


ОРІЄНТОВНЕ календарно-тематичне планування

факультативного курсу «Інформаційне моделювання»


«Інформаційне моделювання»
 (35 годин на рік)
(1 ГОД НА ТИЖДЕНЬ  - 1 СЕМЕСТР (16 тижнів 16 годин),
1 ГОД НА ТИЖДЕНЬ - 2 СЕМЕСТР(19 тижнів 19 годин))
Заняття проводяться в кабінеті 34 кожної середи з 14.45 до 15.45
ТЕМА, ЗМІСТ ЗАНЯТЬ, ПРАКТИЧНІ РОБОТИ
ГОДИН
ДАТА

1.ВСТУП В ІНФОРМАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ
2

1
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Вступ. Логічно-смислова   парадигма  інформаційного моделювання на прикладі аналізу прав дитини в Україні та світі. Порівняльні шкали маркування базових потреб дитини в законах України і в законах скандинавських країн. Порівняльна характеристика стану програмно-методичної інформаційної бази навчальних закладів щодо роботи з обдарованими дітьми в різних країн Європи, зокрема в Україні.
Інформаційні моделювання самоосвіти за кордоном на прикладі інтересів, взірців , установок, цінностей обдарованої особистості.  Значимість прав молодої особи та їх прагматична реалізація під час навчання за кордоном.
Мотивація до використання сучасних засобів та форм самонавчання
 Практична робота 1. Створення учнівського проектного портфоліо «Обдарована дитина».
Проект – це послідовність взаємопов’язаних подій, які відбуваються впродовж встановленого обмеженого проміжку часу та спрямовані на досягнення неповторного і водночас певного результату.
1.       Обрання теми майбутнього проекту, дослідження, дослідної, пошукової, експериментальної роботи на основі корпусу творів вчених.
2.       Визначення матеріалу і напряму прикладного дослідження під час проекту.
3.       Конкретизація пошукової теми та планування поетапного виконання завдань, затвердження робочого варіанта теми проекту.
4.        Визначення мети і завдань та прикладних результатів дослідження з чітко вираженою прикладною спрямованістю і реалізацією головним чином на основі практичних форм і методів організації пошукової роботи.
Вхідне тестування учасників заняття.
1
02.09
2
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Звязок та партнерство освітніх закладів з спеціалізованими науковими закладами.
Практичне значення психологічної допомоги обдарованим дітям. Формалізовані способи реалізації: думок, здобутків, інтересів, взірців в конкуруючому суспільстві.  Складні та прості схеми самореалізації прав дитини засобами задоволення потреб  обдарованої особи. Ознайомлення з Національним центром «Мала академія наук України» та Інститутом обдарованої дитини. Цілеспрямована, комплексна підготовка учнів до участі у Міжнародній конференції «ICYS» та формування команди від навчального закладу.
Практична робота 2. Створення інформаційної  бази для здійснення учнівського проекту «Мої цінності».
1.       Здійснення пошуків потрібної літератури, інформації, сайтів, довідників, словників термінів з теми проекту, дослідження.
2.       Збір та систематизація  матеріалів для проектної та дослідної роботи у власних портфоліо та на електронних носіях.
Моніторінгове тестування учасників заняття.
1
08.09

2.ІНФОРМАЦІЙНІ  ВІЗІЇ ОСОБИСТОСТІ
4

3
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Інформаційні моделі громадських об’єднань дітей,  їхні цілі та дані. Знання про право на інформацію, допомогу та дозволи, як спосіб реалізації обдарованості. Інформаційні моделі органів опіки та піклування.  Інформація про час та місце розташування органів опіки та піклування.  Приклади регіональної та місцевої моделі співпраці дітей з соціальними працівниками та органами опіки.  Способи інформаційного самовираження дітей  як можливість втілити у результатах праці свою індивідуальність та ідеали.
Практична робота 3. Створення та укладання творчих контрактів між учасниками учнівської проектної мережі.
1. Тема контракту.
         2. Цілі, харак­тер і мотиви експериментів, дослідження, творчості за контрактом.
3. Строки роботи за темою контракту.  Кількість завдань  
    і критерії якості результатів дослідження, експериментів, творчості.
4. Види дослідницької, експериментальної, творчої роботи, які необхідно вико­нати.
        5. Методичні реко­мендації, що містять пояснення,  як технологічно викону­вати дослідницькі та експериментальні  завдання.
6. Функції та обовязки  керівника дослідницького проекту творчого контракту.
7. Функції та обовязки головних учасників проекту, творчого контракту.
        8. Зміст діяльності другорядних учасників творчого   контракту.
        9. Джерела, кошторис, фінансування й витратні   матеріа­ли.
       10. Особливості та санкції контракту в разі недотримання строків і критеріїв виконан­ня контракту.
11. Форс-мажорні обставини під час виконання  контракту.
12. Зобов¢язання у виконанні та підписи всіх учасників  контракту.
1
15.09
4
 Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Персональна інформаційна  мережа неповнолітньої особи. Формалізовані риси обдарованості як особливі візії особистості. Інформаційні маркери партріотизму, альтруїзму, космополітизму, тощо. Інформаційні  індикатори інтелекту, інтуїції, тощо.  Рівні верифікації динамічної особи.  Інформаційне моделювання уявної взірцевої особистості.  Реалізація  вроджених задатків та набутих здібностей в конкуруючому середовищі. Інформаційне прогнозування: майбутня кар’єра, фінансовий успіх, завоювання високого становища у суспільстві, посилення впливу на людей. Впровадження інформаційних технологій для створення матеріальних цінностей, необхідних людям практичних і корисних речей.
Практична робота 4. Укладання електронного словника термінів за темою спеціалізації.
1.   Організація пошуків, дослідів, експериментів та потрібної інформації для поетапної реалізації проекту.
2.    Дослідна та пошукова робота з довідниками,  літературою та документальними джерелами (у бібліотеці, (пошук даних у системі Інтернат тощо).
3.    Складання словника термінів(учнівського довідника) за темою проекту, занесення його в учнівське портфоліо.
4.    Постановка мети та обґрунтування актуальності наступних експериментів, дослідів за темою проекту.
5.  Складання плану експериментальної частини проекту.      
1
22.09
5
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Інформаційне моделювання в аспектах здорового глузду і патріотизму. Космополітизм та глобалізація суспільних виявів дітей. Форми та методи  волонтерства неповнолітніх в Україні. Регулярність вияву відношень з дітьми, що проживають за кордоном. Інформаційна модель громадської діяльності у закладі. Поняття банку довіри. Способи  надання допомоги соціально незахищеним членам суспільства. Турбота про власне здоров’я, матеріальну забезпеченість і духовний розвиток.
Практична робота 5.  Створення картотеки ресурсів та списку літератури зі спеціалізації старшокласників.
1. Створення тематичної картотеки ресурсів та літератури і занесення її в учнівське портфоліо.
2. Обробка здобутих відомостей з аналізу використаних джерел.
3. Опис процесу вирішення завдань, постановка експериментів, нако­пичення та опрацювання отриманих даних.
Базове тестування учасників
1
29.09
6
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Етикет порядності в інформаційних мережах. Авторське право на персональний винахід. Патентування винаходів. Проблематика вияву ініціативи та творчості неповнолітніх в закладах освіти. Повнота тотожностей прав і здібностей, їх осмислення у навчанні.  Цінність парадоксів права – як гіпотеза існування протилежностей інтересів. Впровадження психолого-морального забезпечення в практику творчої роботи.
Практична робота 6.  Оформлення робочого варіанта основної  теоретичної частини  дослідної роботи учасниками проекту.
1.       Оформлення списку використаних ресурсів, джерел.
2.       Оформлення робочого варіанта теоретичної  частини проекту, опис відомих  знань,  історії розвитку дослідної, експериментальної та пошукової  роботи  (з переглядом цитат,  їх аналізом ,  вказівкою на використані ресерси, літературу).
3.       Обмін досвідом та знаннями проектної діяльності учнів.
Соціологічне тестування учасника
1
06.10

3. ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ  ОСОБИСТОСТІ
4

7
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Cпособи комунікації з фахівцями. Збагачення персональної мережі. Синтез мов в одній особі. Інформаційне моделювання проекту як базовий метод персонального прагматизму. Типологічна обробка банку  інформації. Правила нотування і зйомки досліджень і спостережень.  Інформаційні системи пошуку вимірів  інновації.  Інформаційна система маркування феноменів під час творчої роботи. Позиційна система рівнів узгоджень з класичною точкою зору.
Практична робота 7.  Створення експериментальних комп’ютерних моделей, інформаційне забезпечення робочих варіантів основної частини проекту.
1.       Змоделювати різні точки зору та різні ситуації в описах своєї роботи над проектом, виявити приховані можливості створеної лінгвістичної моделі учнівського проекту;
2.       Збагатити лінгвістичну модель власним творчим дорбком, досвідом, узагальнити, установити різноманітні взаємозвязки між компонентами лінгвістичної моделі через включення їх в різні життєві ситуації і переживання їх;
3.       Збереження лінгвістичних моделей  в учнівському портфоліо.
Моніторингове тестування учасників.
1
13.10
8
Етапи конструювання інформаційної моделі як основний метод структурування проекту.   Тестування ініціатив учасників спільної справи. Способи виявлення та усунення недоліків в колективному проекті «Спільна правда».  Виявлення особливостей першого  етапу  інформаційного моделювання проекту:  первинний аналіз властивостей: інтерфейсу, навігації, інфраструктури, функціоналу(складність реальних змін, характер операцій, рівень та структура організації, ієрархія рівнів складових систем  та інше). Вибір знакових систем для адекватної  оцінки припущень, похибок, допусків при реалізації досліджень.
Практична робота 8.  Конструювання інформаційної моделі об’єкту дослідження та ресурсної довідникової бази.  Проектування учнівського блогу  для дослідницького проекту.
1.       Планування , проектування та структурування макету учнівського веб-сайту.
2.       Створення і кодування головних сторінок учнівського веб-сайту на компютері.
3.       Збереження первинної версії веб-сайту  в учнівському портфоліо.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
20.10
9
Психо-лінгвістичний аспект інформаційної моделі  об’єкту дослідження.  Вимоги оптимальної простоти моделі  об’єкту дослідження  і визначення її типології. Протиставлення розуміння знаку і факту:  абстрактне-конкретне,  кодування – факт, норма-стиль, породження-пророджуване.  Виявлення особливостей другого  етапу  інформаційного моделювання. Дослідження інформаційної системи за різними принципами:  рівень взаємодії-ефект,  час-ефект, ергономічні якості, адекватність запитів і відповідей,  тощо. Вибір адекватних каналів зв’язку для комплексного аналізу проектівмаркування їх характеристик у вигляді: кількості функціоналів(індикаторів), операторів(перемикачів), функцій(маячків), що коректно описують  процеси, явища, взаємодії, тощо.
Практична робота 9.   Пошук  і аналіз базових явищ в моделі  обєкту дослідження і розміщення її на автономному веб-сайті та налагодження взаємозвязків між складовими елементами  та способи уявлення  лінгвістичної моделі.
1.       Кодування та налагодження гіперпосилань та взаємозвязків між сторінками блогу  учнівського проекту.
2.       Тестування гіперпосилань та взаємозвязків між сторінками веб-сайту учнівського проекту.
3.       Збереження поточної версії веб-сайту  в учнівському портфоліо.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
03.11
10
Інформаційна модель  об’єкту дослідження.  Вимоги до побудови інформаційного забезпечення віртуальної моделі  об’єкту дослідження  і визначення її типології.  Виявлення особливостей третього  етапу  інформаційного моделювання проекту.  Динаміка змін об’єкту дослідження в різних  системах координат, встановлення взаємозв’язків між параметрами інформаційної моделі.  Формалізація індикаторів виміру параметрів  моделі дослідження і прогнозування поведінки  і зміни за допомогою  реалізації на різних платформах комп’ютерної  техніки.
Практична робота 10.  Створення інформаційної моделі  обєкту дослідження і розміщення її у блозі та налагодження взаємозвязків між складовими елементами та способами уявлення  моделі.
Встановлення для   зацікавлених  учнів правил мовної поведінки на учнівському блозі.
1.       Кодування та налагодження ресурсної бази  для  математичної моделі. Утворення сторінки спільнот зацікавлених учнів і встановлення звязків між сторінками спільнот блогосфери учнівського проекту.
2.       Тестування гіперпосилань та взаємозвязків між сторінками спільнот веб-сайту учнівського проекту.
3.       Збереження поточної версії блогу  в учнівському портфоліо.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.

1
10.11

4.СУЧАСНІ  ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ
22

11
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Інформаційні проекти на прикладах учнівського самоврядування: предмет, завдання. Провід і супровід лідерства. Конструювання інформаційних систем  взаємовиручки. Поняття банку часу.  Інформаційні системи – як інформаційно-логічні узгодження практик та знань. Способи індексування інформації(бази знань) в інформаційних системах. Аналіз очікуваних та отриманих результатів. Комунікаційна складова інформаційної  системи, що забезпечує збирання, пошук, оброблення та пересилання інформації.
Практична робота 11.  Створення умов для користувача компютерними спеціальними та загальними словниками на учнівському блозі.
1.       Кодування та налагодження ресурсної бази  для словників і встановлення зв’язків між термінами, сторінками словників веб-сайту учнівського проекту.
2.       Тестування гіперпосилань та взаємозв’язків між термінами, сторінками словника  веб-сайту учнівського проекту.
3.       Збереження поточної версії веб-сайту  в учнівському портфоліо.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
17.11
12
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Інформаційні технології в пошуково-дослідницькій роботі. Загальна характеристика інформаційного словника (словник, укладений за допомогою компютера, та традиційний словник у компютерній формі). Моделі бази знань та даних в персональній мережі особи: ієрархічна(рівні), реляційна(масиви), мережева(бінарні відношення). Громадське обговорення конкурсних робіт, що поданні у вигляді презентацій до колективного проекту «Спільна правда».
Практична робота 12.  Укладання  компютерних словників на учнівському блозі.
1.       Кодування та налагодження традиційних словників у компютерній формі і встановлення зв’язків між термінами, сторінками словників учнівського проекту.
2.       Тестування гіперпосилань та взаємозв’язків між термінами, сторінками словника  веб-сайту учнівського проекту.
3.       Збереження поточної версії блогу  в учнівському портфоліо.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
24.11
13
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Сукупність організаційних і технічних засобів для збереження та обробки інформації з метою забезпечення інформаційних потреб користувачів. Напрями інформаційного моделювання системи. Словник спеціальних  термінів.
Практична робота 13.  Оформлення і виконання робочого варіанта практичної частини проекту.
1.                   Завершення роботи над дослідженням математичної моделі.
2.                   Підготовка і оформлення робочого варіанта практичної частини.
3.                   Підготовка до друку основної теоретичної частини проекту.
4.                   Формулювання висновків.
5.                   Остаточне редагування написаного.
1
1.12
14
Налаштування е-Learning(он-лайн навчання). Розробка  концептуальних засад досліджень в напрямку спеціалізації. Вироблення критеріїв оцінювання власного проекту. Практикум оцінювання конкурсних робіт. Шкала оцінювання від 1 до 12 балів за чотирма критеріями:
-      Відповідність змісту роботи зазначеній меті і завданням;
-      Оригінальність та повнота розкриття змістовної частини;
-      Практична значимість та ефективність використання;
-      Наявність чіткої структури роботи.
Практична робота 14.  Оформлення і виконання основного варіанта практичної частини проекта.
1.                   Завершення роботи над  практичною частиною проекту.
2.                   Підготовка і оформлення основного варіанта практичної частини.
3.                   Підготовка до друку основної практичної частини проекту.
4.                   Формулювання висновків.
5.                    Остаточне редагування написаного з використанням словників.
1
08.12
15
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Режими перегляду та навігаційні можливості під час роботи з творчими продуктами на  Всеукраїнському освітньому порталі «Острів знань». Неформальні точки зору та уточнення потреб користувачів інформаційної системи.
Практична робота 15.  Виготовлення атрибутики учнівського проекту. Марка, емблема, девіз, епіграф, значок, диплом, прайс-листи, буклети, альбоми, музичне супровід(або гімн),  візитки учасників проекту для розповсюдження між іноземними друзями за темою проекту.
1.                   Обговорення та проектування  атрибутики  для проекту.
2.                   Підготовка і оформлення основних атрибутів.
3.                   Виготовлення і друк основної атрибутики  для проекту.
4.                   Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
15.12
16
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Інформаційна система наукового фонду України в Національній бібліотеці ім. В. І. Вернадського. Форми запитів та рівні  доступу до науково-інформаційного ресурсу.  Робота з оцифрованими фондами. Загальна характеристика дослідницької схеми в роботі з іноземними науковими фондами. Концептуальні засади надання дистанційних послуг в електронних бібліотеках. Діалог на трьох рівнях пошуку – новачок, просунутий, експерт. Демонстрація унікальних функцій пошуку, інтуїтивної функціональності і спеціалізовані інструменти робочого процесу.
Практична робота 16.    Розміщення основної атрибутики учнівського проекту в учнівському блозі. Марка, емблема, девіз, епіграф, значок, диплом, прайс-листи, буклети, альбоми, музичне супровід(або гімн),  візитки учасників проекту для розповсюдження між іноземними друзями за темою проекту.
1.                   Оцифровка  атрибутики  для веб-сайту проекту.
2.                   Підготовка до оформлення основних атрибутів на веб-сайті.
3.                   Перевірка і тестування основної атрибутики  на веб-сайті .для проекту.
4.                   Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
22.12
17
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Принципи створення запитів та ключових слів у базі даних наукового фонду України. Опис, умови,  охват  теми, діапазон дат, джерела даних, походження об’єкту дослідження. Знайомство з товариством «Знання», національним  проектом «ВІДКРИТИЙ СВІТ»,  державним агенством з інвестицій та управління національними проектами.
Практична робота 17.    Створення творчої мережі для інтерактивного спілкування учасників проекту на учнівському веб-сайті.
1.       Збір  інформації та створення анкет про  усіх учасників   для інтерактивного спілкування в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка та оформлення сторінок творчої мережі на веб-сайті.
3.       Перевірка і тестування сторінок  на веб-сайті .для проекту.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
29.12
18
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Ефективні і практичні інструменти для керування інформаційними ресурсами. Розміщення і розповсюдження інформації за останні десятиріччя. Загальна характеристика різних типів трактувань та парадигм комп’ютерних, інформаційних, словників(довідників), що надруковані не лише українською мовою.
Практична робота 18.    Створення музею та архіву для інтерактивного спілкування учасників проекту на учнівському веб-сайті.
1.       Збір  інформації та створення музею даних про  корифеїв та  відомих  людей в українській лінгвістиці для створення їхньої повної  біографії, повної бібліографії, архіву праць  і розміщення її в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка та оформлення сторінок музею творчої мережі на веб-сайті.
3.       Перевірка і тестування сторінок музею  на веб-сайті . проекту.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
12.01
19
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Ескпериментальні дослідження в мережі. Комп’ютерні засоби автоматичного опрацювання інформації. Поняття протоколу обміну в мережі. Інформаційні моделі в системах опрацювання тексту. Формати подання інформації. Методи фіксування інформаційних явищ. Метод інформаційного наведення. Інформаційна герменевтика.  Пізнання авторського контексту в текстовій інформації. Тематичний наратив як метод пізнання альтернативних явищ Маркування як метод фіксації видів та типів інформації. Самоаналіз  і самотрансцендентування авторів в інформаційних мережах. Споглядання і наратив.
Практична робота 19.    Дослідження текстів із корпусу класичної спеціальної літератури та лінгвістики в компютерних системах.
1.       Збір  інформації та створення даних про  тексти корифеїв та  відомих  людей в українській літературі та лінгвістиці для створення повної уяви про їхню плідну діяльність,  і розміщення її в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка та оформлення сторінок даних про тексти корифеїв у творчої мережі на веб-сайті.
3.       Перевірка і тестування сторінок даних про тексти корифеїв  на веб-сайті .для проекту.
  1. Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
19.01
20
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Програмовані застосунки для пошуків і досліджень. ПроЛінг Офіс для WINDOWS.  Пролінг™ ОФІС 5.0 Професіонал (SP1) - сімейство програм для роботи з українськими и російськими документами: РУТА® - система перевірки правопису українських и російських текстів; ПЛАЙ™ - російсько-українсько-російський перекладач;  УЛИС™ - російсько-українсько-російський електронний словник; MTSearch™ - пошукова система, що дозволяє здійснювати  повнотекстовий пошук документів на локальному комп’ютері користувача на російській, українській, англійській  і інших мовах на  платформах Microsoft Windows.

Практична робота 20.    Дослідження текстів із корпусу класичної спеціальної літератури та переклад їх фрагментів за допомогою компютерних систем.
1.       Збір  інформації та створення даних про  тексти корифеїв та  відомих  людей в світовій літературі та лінгвістиці для створення повної уяви про їхню плідну діяльність,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка та оформлення сторінок даних про тексти корифеїв у творчої мережі на веб-сайті.
3.       Перевірка і тестування сторінок даних про тексти корифеїв  на веб-сайті .для проекту.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
26.01
21
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Інформаційні складники екзистенційної моделі обдарованої особистості. Чинники, компоненти, умови розвитку та формування психологічної готовності особистості до пошуково-дослідницької діяльності. Внутрішні і зовнішні регулятори станів особи, що виконує пошуково-дослідницьку роботу. Смислотвірна інформаційна здатність особистості. Ціннісні переорієнтації в дослідницькій роботі.  Совість і сумління для себе. Суворий суд над собою. Муки совісті.
Практична робота 21.   Машинний переклад текстів із корпусу класичної спеціальної літератури та лінгвістики в компютерних системах українською мовою.
1.       Збір  інформації про машинні перекладачі  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до машинного перекладу текстів із корпусу класичної світової літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  перекладених українською мовою сторінок текстів корифеїв  світової літератури.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
2.02
22
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Етапи становлення інформаційних систем.  Інстинкт самозбереження  інформаційних систем. Інформаційна війна як результат «допустимих» дозволів та меркантильних інтересів.
Практична робота 22.   Машинний переклад текстів із корпусу класичної спеціальної літератури та лінгвістики в компютерних системах українською мовою.
1.       Збір  інформації про машинні перекладачі  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до машинного перекладу текстів із корпусу класичної світової літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  перекладених українською мовою сторінок текстів корифеїв  світової літератури.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
9.02
23
Налаштування m-Learning(мережеве навчання). Людино-машинні відносини як соціальна проблема інформаційної війни.  Задоволення в цивілізованій формі інтересу дітей до розв’язання персональних проблем і зменшення жорстокості табу на антиморальні прояви.  
Практична робота 23.   Машинний переклад текстів із корпусу класичної спеціальної літератури та лінгвістики в компютерних системах на українську мову.
1.       Збір  інформації про машинні перекладачі  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до машинного перекладу текстів із корпусу класичної російської літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  перекладених українською мовою сторінок текстів корифеїв  світової літератури.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
16.02
24
  Налаштування е-Learning(онлайнове навчання). Штучний інтелект як комп’ютерна модель  інтелекту  людини.  Глобальна трансформація свідомості обдарованої особистості. Формування інноваційної компетентності юних дослідників. 
Практична робота 24.   Проведення експертизи текстів із корпусу класичної української літератури та лінгвістики в компютерних системах.
1.       Збір  інформації про експертизи авторства  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до експертизи  текстів із корпусу класичної математичної  літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  проведених експертиз українською мовою сторінок текстів світових корифеїв  математичної  літератури.
4.       Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
23.02
25
Принципи роботи з базами даних і базами знань.  Способи знаходження фундаментальних сенсів в інформаційних моделях — віри, любові, добра, свободи та відповідальності за прийняті рішення.  Програмно-цільове навантаження проектів   інноваційними продуктами персональної творчості.
Практична робота 25.   Проведення експертизи текстів із корпусу класичної спеціальної літератури та лінгвістики в компютерних системах.
1.       Збір  інформації про експертизи авторства  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до експертизи  текстів із корпусу класичної математичної  літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  проведених експертиз українською мовою сторінок текстів світових корифеїв  математичної  літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
2.03
26
Технологічні проблеми створення інформаційних баз спеціальних знань на різних операційних платформах.   Інтерактивні технології в дослідницьких проектах як найбільш перспективна база швидкого інформаційного поновлення. 
Практична робота 26.   Проведення експертизи текстів із корпусу класичної спеціальної літератури та лінгвістики в компютерних системах.
1.       Збір  інформації про експертизи авторства  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до експертизи  текстів із корпусу класичної математичної  літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  проведених експертиз українською мовою сторінок текстів світових корифеїв  математичної  літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.

1
9.03
27
Інформаційна база дослідження. Визначні досягнення українських науковців.  Налаштування е-Learning(онлайнове навчання) 
Практична робота 27.   Проведення експертизи текстів із корпусу класичної енциклопедичної літератури та лінгвістики в компютерних системах.
1.       Збір  інформації про експертизи авторства  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до експертизи  текстів із корпусу класичної математичної  літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  проведених експертиз українською мовою сторінок текстів світових корифеїв  математичної  літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
16.03
28
Корпус спеціальних текстів як текстозорієнтована база спеціальних знань.  Налаштування е-Learning(онлайнове навчання). 
Практична робота 28.   Проведення пошуку корпусу текстів класичної математичної літератури та лінгвістики в компютерних системах.
1.       Збір  інформації про експертизи авторства  та створення даних про  їхнє розміщення в мережі Інтернет  для створення повної картини про їх можливості,  і розміщення інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2.       Підготовка до експертизи  текстів із корпусу класичної математичної  літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською  мовою.
3.       Перевірка і тестування  проведених експертиз українською мовою сторінок текстів світових корифеїв  математичної  літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
1
23.03
29
Налаштування m-Learning(мережеве навчання)  та ведення онлайн-консультацій та обмін думками під час веб-конференцій з обдарованими дітьми, які спеціалізуються на однакових напрямках досліджень та пошуків.
Дослідницька  робота 29.   Історії електронних пристроїв опрацювання інформації.
1
06.04
30
Налаштування е-Learning(онлайнове навчання) та використання можливостей мережі Інтернет у спеціальних дослідженнях.
Дослідницька робота 30.   Історія інформаційних війн.
1
13.04
31
Налаштування m-Learning  та ведення онлайн-консультацій з фахівцями та пошук  і систематизація різних ознак та феноменів досліджуваних тем. Створення власного визначення  базових феноменів.
Дослідницька робота 31.   Історія розвитку компютерної техніки, зокрема текстових редакторів, та процесорів.
1
20.04
32
Налаштування m-Learning  та ведення онлайн-консультацій з фахівцями та пошук  і систематизація різних ознак та феноменів обдарованих дітей. Створення власного визначення обдарованості.
Дослідницька робота 32.   Історія розвитку компютерної техніки, зокрема принтерів та видавничих  процесорів.
1
27.04

5.ПРАКТИКУМ З СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ.
3

33
Укладання змісту учнівського портфоліо, робота з гіперпосиланнями в учнівському блозі, створення банерної реклами інформаційних систем.
1
4.05
34
Оформлення основної частини дослідження у формі  потокової презентації. Створення мультимедійних моделей базових феноменів проекту.
1
11.05
35
Конференція. Захист пошуково-дослідних проектів. Узагальненний  аналіз  досягнень та  результатів проекту.  
1
18.05





ЦИКЛОГРАМА ПОШУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ
ДЛЯ КЕРІВНИКА

Місяць
Зміст роботи
Термін виконан­ня
Позначка про вико­нання
Вересень
1. Обрання теми майбутнього дослідження.
2. Визначення матеріалу і напряму дослідження.
3. Конкретизація теми і затвердження її робочого варіанта.
4. Визначення мети та завдань дослідження
5.   Створення робочого портфоліо   учня з теми дослідження.    


Жовтень
1. Організація пошуків потрібної літератури.
2. Робота з літературою та документальними джерелами (у бібліотеці, (пошук даних у системі Інтернат тощо).
3. Складання плану роботи.
4. Постановка мети та обґрунтування актуальності теми.
5. Складання плану експериментальної частини.      


Листо­пад
1. Створення картотеки літератури.
2. Обробка здобутих відомостей з аналізу використаних джерел.
3. Опис процесу вирішення завдань, постановка експериментів, нако­пичення та опрацювання отриманих даних.


Грудень
1. Оформлення списку використаних джерел.
2. Оформлення робочого варіанта основної частини роботи (огляд та аналіз використаної літератури).


Січень
1. Завершення роботи над дослідженням.
2. Підготовка до оформлення робочого варіанта практичної частини.
3. Підготовка до друку теоретичної частини.
4. Формулювання висновків.
5. Остаточне редагування написаного.


Лютий
1. Оформлення основної частини (практичний розділ) в друкованому вигляді.
2. Написання вступу.
3. Оформлення роботи в друкованому вигляді.


Березень
1. Оформлення додатків до роботи.
2. Складання тез до роботи.
3. Рецензування роботи науковим керівником.


Квітень
1. Підготовка презентації.
2. Підготовка до захисту.
3. Конференція
4. Створення остаточного портфоліо теми дослідження.    













ЗМІСТ ПРОГРАМИ
ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ
«Інформаційне моделювання»

п/п
Зміст навчального матеріалу
Основні вимоги
до підготовки учнів
Усього годин
У тому числі
Теоретичні  роботи
Практичні роботи
1
Вступ. Інформаційна модель прав  дитини. Право як можливості визначати себе як особистість і реалізувати свої можливості в безпечних і сприятливих умовах, в середовищі сім’ї або опікунів, для підготовки до життя у вільному конкуруючому суспільстві.  Захист прав на державному та міжнародному рівні. Закони України про права дитини.
Документи ООН про права дитини. Різні види альтернативних прав з точки зору прагматичної побудови потреб у суспільстві та рівні їх захисту:
·        біологічний рівень захисту прав;
·        психологічний рівень захисту прав;
·        соціальний рівень захисту прав;
·        регіональний рівень захисту прав;
·        етнічний  рівень захисту прав;
·        державний  рівень захисту прав;
·        міжнародний  рівень захисту прав;
Логічно-смислова   парадигма  аналізу інформаційної моделі прав дитини:
·        маркування потреб, цінностей, взірців особи;
·        прагматика інтересів, інстинктів, установок особи;
·        область інформаційних моделювань висновків про значимість прав та їх виявів.
Інформаційні способи реалізації прав на думки, здобутки, інтереси, взірці в конкуруючому суспільстві. Інформаційні системи обслуговування прав дитини засобами задоволення потреб у сталому розвитку. Пряма і непряма дія законів про права дитини у державі. Класифікація штучних перепон в реалізації прав дитини. Інформаційні, діалогові та спеціальні служби, що стоять на охороні психологічного та соціального захисту дитини.

Учні повинні:
мати уявлення про об’єкти вивчення : закони та рівень реалізації їх, права та обов’язки, правові випадки, індикатори потреб,  рівні захисту прав; виявляти зв’язок між правами та обов’язками;
усвідомити практичне значення реалізації прав для сучасної дитини;
знати визначення прав як об’єктивної субстанції вияву гідності особи в суспільстві.
називати предмет вивчення прав   дитини;
пояснювати зв'язок прав з іншими потребами, цінностями, взірцями, інтересами особи;
усвідомлювати практичне значення реалізації та захисту прав дитини;
уміти  знаходити  інформацію про поняття:
· свободу слова та думки;
· малолітня та неповнолітня особа;
· кримінальна відповіда́льність особи.
2
2
2
2
Інформація про громадські об’єднання дітей, їхні цілі та дані. Знання про право на допомогу та   дозволи, як спосіб реалізації захисту, органів опіки та піклування.  Інформація про час та місце розташування органів опіки та піклування.  Приклади регіональної та місцевої моделі співпраці дітей з соціальними працівниками та органами опіки. 
Право дитини на житло та майно – як основна потреба повноти та сутності особи.
Формальні риси обдарованості як особливі візії особистості, їхні маркери  на різних рівнях верифікації (моделювання уявної взірцевої особистості), реалізація  задатків та здібностей в конкуруючому середовищі.  Аспекти патріотизму і космополітизму серед неповнолітніх.  Форма та методи  волонтерства неповнолітніх в Україні. Регулярність вияву відношень дітей у навчальних закладах. Організація громадської діяльності у закладі. Етикет і проблематика вияву ініціативи та лідерства неповнолітніх в закладах освіти. Повнота тотожностей прав і здібностей, їх осмислення у навчанні.  Цінність парадоксів права – як гіпотеза існування протилежностей інтересів. Актуальність громадської ініціативи неповнолітніх, як потенційна сума усіх правових потрактувань. Етика, естетика, зарозумілість наставників та ясність їхніх вимог до.  Фабула протиріч, реальні  і спотворені права дитини. Приклади на казках про  ірреальне і магічне право. Логіка, смислова  символіка заохочення та осуду дитини. Реалізація прав дітей за кордоном. Часо-просторова мережа дітей у Інтернеті (дитячі пріоритети, ієрархії, точки зору на взірці, що  виражені у творах дітей засобами знакового маркування світоглядної системи). Колективна імпресія, архітектоніка лідерства дітей. Вірогідне, уявне і сюрреальне у дитячому колективі. Психологія взаємовпливів дітей,  їхній інтеракційний режим поведінки, свідома симптоматика (підтверджень, заперечень, перекручувань, дистанціювань з середовищем), наявні магічні події, характер їх взаємодій. Цілісна структура бінарних відношень між дітьми у колективі (субєктивне-обєктивне, дійсне-уявне, благородне-потворне, трагічне-комічне та інше), як система психологічних маркерів  усвідомлення конкуруючого  середовища. Джерела катарсису, неоднозначного переживання  та ефектного мислення дітей під час конкурсів крізь призму відносних потрактувань реалізованих можливостей, сутностей, рис характеру неповнолітньої особистості.
Історія становлення сучасної картини прав дітей в Україні. Три основі закони сучасної української правової системи: мотиваційний; конкуруючий; контролюючий.

Учні повинні:
мати уявлення про види громадської діяльності, цілі та функції дитячих організацій, характер, способи вияву потреб , моделювання інтересів, відтворення взірців, використання інноватики,
 перетворення  її на користь розвитку власних здібностей, умінь та навичок;
виявляти і пояснювати зв’язок між поняттями, термінами, знак, явище, модель, система, процеси ;
усвідомити практичне значення основних прав для самореалізації особи;
знати систему вимірювання досягнень.
уміти  знаходити  інформацію про поняття:
· волонтерство;
· дитяча та підліткова творчість;
· інформаційна система захисту творчих здобутків;
· способи та форми організації змагань.
4
4
4
3
Поняття інформаційної моделі. Інформаційне моделювання персональної мережі неповнолітніх. Дитяча та підліткова творчість.  Прикладне інформаційне моделювання знаків(смислових маркерів) сутностей творчості.
Інформаційне моделювання креативу як основний метод реалізації здібностей. Цифрова обробка досліджень та здобутків.
Системи вимірювання досягнень.  Маркування станів конкуруючого  середовища.  Інформаційна модель персональних цінностей. Позиційна система спеціалізації та напрямів творчої діяльності. Багаторівнева персональна мережа заохочень та персональна карта реалізації здібностей дитини. Вимірювання кількості і якісного рівня інноваційної інформації в здобутках  підлітків.
Етапи конструювання психо-соціальної моделі особи як основний метод вивчення рівня обдарованості.  
Учні повинні:
мати уявлення про  моделювання умов для творчого вияву дітей, цілі моделювання і способи використання цих моделей;
виявляти і пояснювати зв’язки між психологічною та соціальною моделями , як правових систем;
характеризувати загальні принципи і вимоги до побудови мікроклімату у дитячому колективі;
усвідомити практичне значення колективної діяльності та проектної діяльності дітей;
знати етапи проектної діяльності;
уміти  знаходити і застосовувати  інформацію про:
· веб-сайти  та портали для дітей;
· обробку текстів і здобутків текстовими процесорами;
·  спеціалізовані напрями розвитку здібностей.
4
4
4
4
Сучасні інформаційні системи для розвитку здібностей особи. Способи під’єднання персональної мережі особи до інформаційних систем.
Практикум пошуково-дослідницької діяльності підлітків у мережі.
Мережеві бібліотеки та ресурси знань.
Комп’ютерні спеціалізовані «Словники України»: структура, основні можливості, мінімальні системні вимоги, джерельна база, режими роботи з словниками, характеристика типів одержуваної лінгвістичної інформації.
Вимоги до побудови інформаційної моделі  об’єкту дослідження  і визначення її типології.  Дослідження особливостей третього  етапу  моделювання інформаційних моделей з точки зору динамічної зміни парадигм.  Встановлення взаємозв’язків та різних видів відношень між параметрами збагаченої персональної інформаційної моделі.  Формалізація інформаційної моделі і прогнозування поведінки  цієї моделі за допомогою  реалізації її на різній комп’ютерній  базі.
Українські портали для обдарованої молоді в мережі Інтернет.
Використання можливостей ІТ у власних дослідженнях інформаційного простору.
Учні повинні:
мати уявлення про інформаційні системи та процеси,  їх цільову  динаміку розвитку в інформаційному просторі;
виявляти і пояснювати зв’язок між психологічною обробкою інформації в персональній мережі  та соціальною взаємодією під час конкуренції;
усвідомити практичне значення пошуко-дослідницької діяльності в інформаційних системах для сучасної особи.
знати основні етапи пошуково-дослідницької технології в Інтернеті.
уміти  знаходити  і застосовувати інформацію про:
· авторські права;
·  структури спеціалізованих баз знань;
·  принципи прикладного моделювання ;
розрізняти інформаційну модель  спеціалізованого словника та його програмні коди;
зясовувати тип і склад власної творчої парадигми;
визначати етимологію  та контекст слів під час запитів, їх частиномовну приналежність;
називати типи інформації з напрямку творчої спеціалізації, які подають різні застосунки, словники та способи цих даних у базі знань;
знаходити синоніми до термінів,  їхні антоніми, фразеологізми з ним;
користуватися машинним перекладом, задавати параметри перекладу;
активізувати можливості редагування спеціалізованих  текстів після машинного перекладу.

22
16
20
5
Світочі української науки.
Світочі української спеціальної термінології з напрямків зацікавлень слухачів факультативного курсу.
Практикум. Планування, створення реалізація, захист учнівських  проектів. Створення та укладання учнівського портфоліо проекту. Укладання та робота над власним учнівським блогом з напряму творчої діяльності.
Учні повинні:
мати уявлення про персональне портфоліо;
виявляти і пояснювати зв’язок між розділами персонального  портфоліо;
усвідомити практичне значення інформаційної моделі  своєї дослідницької діяльності;
знати основні етапи створення і проведення презентацій, конференцій;
уміти  знаходити  і застосовувати інформацію в дослідницькій роботі з:
· змістом спеціалізованих текстів;
·  презентацією доробків  відомих вчених;
·   з інформаційними продуктами  персональної мережі.
3
3
3



Поняття про інформаційні моделі. Інформаційне моделювання.


Означення 1. Інформаці́йна моде́ль — система сигналів, що свідчать про динаміку об'єкта управління, умови зовнішнього середовища та стан самої системи управління. Інформаційною моделлю можуть слугувати наочні зображення (фото, кіно, відео), знаки (текст, знакове табло), графічні моделі (графік, креслення, блок-схема) і комбіновані зображення (мнемосхема, карта).
Означення 2. Інформаційна модель — модель об'єкта, представлена у вигляді інформації, що описує істотні для даного розгляду параметри та змінні величини об'єкта, зв'язки між ними, входи і виходи об'єкта і дозволяє шляхом подачі на модель вхідних величин моделювати можливі стани об'єкта.
Означення 3. Інформаційна модель — сукупність інформації, що характеризує істотні властивості і стани об'єкта, процесу, явища, а також взаємозв'язок із зовнішнім світом.
Інформаційні моделі називають також (віртуальними)уявними (тому що вони не мають матеріального втілення), іноді — логічними.
Всі знання людства про реальний світ — це безліч інформаційних моделей.
Процес створення інформаційної моделі називається інформаційним моделюванням.

Класифікація інформаційних моделей

Ознаки класифікації інформаційної моделі:
·        галузі використання;
·        урахування в моделі фактора часу;
·        спосіб представлення моделей (наукова модель);
·        мова описання;
·        інструменти реалізації інформаційної моделі.
Галузі використання інформаційної моделі:
·        навчальні — наочні посібники, тренажери, навчальні програми;
·        дослідні — створюються для дослідження характеристик реального об'єкта (наприклад, модель теплоходу перевіряється на плавучість, а модель літака — на аеродинамічні характеристики; аналітична модель покладу);
·        науково-технічні — для дослідження процесів та явищ (наприклад, ядерний реактор або синхрофазотрон);
·        ігрові моделі — для вивчення можливої поведінки об'єкта в запрограмованих або непередбачених ситуаціях (наприклад: військові, економічні, спортивні ігри тощо);
·        імітаційні моделі — виконується імітація дійсної ситуації, що повторюється для вивчення реальних обставин (наприклад: випробування лікарських препаратів на мишах або інших тваринах, політ собаки в космос).
Фактор часу інформаційної моделі:
·        Динамічні моделі — враховують плин часу.
·        Статичні моделі — не враховують плин часу.
Форми подання інформації в інформаційній моделі:
Зіставні моделі;
Жести і сигнали;
Символьні — формули, що відображають зв'язок різних параметрів об'єкта;
Графічні (геометричні);
Структурні — схеми, графіки, таблиці;
Образні;
Логічні — моделі, в яких представлені різні варіанти вибору дій на основі різних заключень та аналізу умов;
Спеціальні — ноти, хімічні формули тощо;

Образні моделі
Образні моделі (малюнки, фотографії та ін) являють собою зорові образи об'єктів, зафіксовані на будь-якому носії інформації (папері, фото- і кіноплівці та ін).
Образні інформаційні моделі широко використовуються в освіті, де потрібна класифікація об'єктів за їхніми зовнішніми ознаками (навчальні плакати з ботаніки, біології та фізики),   архітектурі (архітектурна модель),   для унаочнення забудови,  просторово-планувальних рішень тощо.
Знакові інформаційні моделі
Знакові інформаційні моделі будуються з використанням різних штучних мов (знакових систем). Знакова інформаційна модель може бути представлена у формі тексту (наприклад, програми на мові програмування) або формули (наприклад, другого закону Ньютона F = m·а).
Табличні моделі
Широко поширені інформаційні моделі у формі таблиць. У періодичній таблиці хімічні елементи розташовуються в клітинках таблиці за зростанням атомних ваг, а в стовпцях — за кількістю валентних електронів.
Ще однією поширеною формою інформаційної моделі є прямокутна таблиця, що складається з рядків і стовпців. Використання таблиць настільки звично, що для їхнього розуміння зазвичай не потрібно додаткових пояснень.
Мова представлення інформаційної моделі
Інформаційні моделі діляться на описові та формальні.
Описові інформаційні моделі (дискурс, наратив) — це моделі, створені природною мовою (тобто будь-якою мовою спілкування між людьми: англійською, українською, китайською, мальтійською тощо) в усній або письмовій формі.
Формальні інформаційні моделі (числення висловлень) — це моделі, створені формальною мовою (тобто науковою, професійною або спеціалізованою, наприклад мовою програмування). Приклади формальних моделей: всі види формул, таблиці, графи, карти, схеми і т. д.
За інструментами реалізації
·        Комп'ютерні моделі;
·        Механічні моделі.

Ідеалізація об'єкта
Ідеалізація об'єкта є неодмінним етапом створення інформаційної моделі. Сутність ідеалізації полягає у визначенні, які саме риси та властивості об'єкта є суттєвими для розв'язання поставленої задачі, впливають на результат рішення і мають бути відтвореними в моделі, а які риси та властивості є несуттєвими і при побудові моделі можуть не враховувати.

Поняття про предметну область інформаційного моделювання
Предме́тна о́бласть (ПрО) -  множина всіх предметів, властивості яких і відношення між якими розглядаються в науковій теорії. У логіці - гадана область можливих значень предметних змінних логічної мови.
Предметна область — це частина реального світу, що розглядається в межах певного контексту. Під контекстом можна розуміти область дослідження чи область, яка є об'єктом певної діяльності.
Предметна область або: універсум міркування, область теорії — множина об'єктів, що розглядаються в межах окремого міркування, наукової теорії.
Предметна область включає перш за все індивіди, тобто елементарні об'єкти, що вивчаються теорією, а також властивості, відносини і функції, що розглядаються в теорії.
Наприклад, П. о. в зоології служить множина тварин, в теорії чисел — натуральний ряд чисел, в логіці предикатів — будь-яка фіксована область, яка містить щонайменше один предмет. Предметна  область, що сполучає в єдність різнотипні об'єкти, що вивчаються в якійсь теорії, являє собою логічну абстракцію. Допущення існування предметної області  нетривіальне, бо в звичайних міркуваннях далеко не завжди вдається задовольнити йому природним чином.
Поняття предметна область визначається і використовується в багатьох наукових дисциплінах: філософії, логіці, математиці, інформатиці, економіці тощо

Слід зауважити, що в наш час відсутнє загальновизнане формальне визначення поняття предметної області. На жаль, відсутнє і її змістовне визначення. Прийнято вважати, що поняття предметної області не може бути формалізоване як первинне поняття. Відсутність конструктивного визначення поняття предметної області суттєво стримує розвиток математичної теорії інформаційних систем і інформаційних технологій.
Функційне і забезпечувальне забезпечення у предметній області
Функціональними називаються підсистеми, що підтримують певні функції процесу, спрямованого на досягнення цілей визначених для всієї області (планування, обліку, контролю, аналізу, моделювання тощо).
Забезпечувальними (або підтримувальними система підтримки і прийняття рішень ) підсистемами називаються ті, що надають відповідні ресурси для функціонування системи. У забезпечувальних підсистемах, що є інформаційно-пошуковими, завершальне опрацювання даних не передбачається. Вони виконують функції збору, первинного аналізу, накопичення і зберігання інформації, пошуку і видачі її користувачам. До них входять також підсистеми, які реалізують технологію автоматизованого опрацювання інформації. Склад цих підсистем однорідний у різних автоматизованих інформаційних системах  і відповідно до державного стандарту включає:
·        інформаційне забезпечення;
·        технічне забезпечення;
·        програмне забезпечення;
·        математичне забезпечення;
·        правове забезпечення;
·        організаційне забезпечення;

·        ергономічне забезпечення.


ПРОБЛЕМАТИКА ПРЕДМЕТНОЇ ОБЛАСТІ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ

Інтенсивний розвиток інформаційних технологій з кожним роком робить розробку інформаційних систем (ІС) одним з визначальних чинників успіху в кожній області бізнесу, промисловості, також і в сфері наукових досліджень. Основним компонентом будь-якої інформаційної системи є предметна область. В даний час відсутня загальновизнане формальне визначення поняття предметної області. На жаль, відсутня і її змістовне визначення. Прийнято вважати, що поняття предметної області не може бути формалізована як первинне поняття .  Відсутність конструктивного визначення поняття предметної області суттєво стримує розвиток математичної теорії інформаційних систем та інформаційних технологій .
В останні роки в теорії баз даних та інформаційних сховищ сформувалися нові напрями наукових досліджень, що отримали назву теорії концептуального моделювання в базах даних, корпоративних сховищах даних. Наступного розвитку створюваної теорії стало розвиток методів моделювання предметних областей в інформаційних системах.
Для того щоб Інформаційна система адекватно відображала інформацію за допомогою даних необхідно сформулювати поняття предметної області (ПрО), яке представляє інтерес для даного дослідження. Деякі автори визначають ПрО як частину реального світу (клас або сукупність класів реальних об'єктів), що підлягає модельному відображенню з метою її вивчення під деяким цілком певним кутом зору, який також входить в поняття предметної області. Але розгляд предметної області, як деякої частини реального світу, не дозволяє побудувати її прийнятне визначення ні з змістовної, ні з формальної точки зору.
Також під ПрО розуміють взаємодію т.зв. трьох світів, це означає, що стало загальновизнаним фактом, що реальний світ є продукт взаємодії трьох світів: фізичного, ментального і платонівського математичного .
При цьому ні про один з цих світів, про їх структуру, властивості немає повної інформації. Ще менше відомо про те, яким законам підкоряється взаємозв'язок цих світів, чи є вона постійною або змінюється в просторі і часі за досить складних динамічних законам.
У цих складних і вельми невизначених умовах виникає потенційно безліч інших проблем. Одна з них пов'язана з самим поняттям - предметна область. Побудови змістовного його визначення повинно передувати роз'яснення того, який сенс ми вкладаємо в це поняття. Необхідно зауважити, що в кожному з світів: фізичному, ментальному, платонівському математичному в свою чергу можна виділити предметні області. Предметна область реального світу є продуктом взаємодії відповідних предметних областей кожного з світів. Очевидно, що кожен зі світів має структуру простору. Однак ми маємо вкрай обмеженими знаннями про те, як влаштовані ці простору. Особливо, це стосується ментального світу. Можна сказати, що найбільш досліджено простір фізичного світу і його структура. Математичний світ представляється досить глибоко вивченим, але значна кількість невирішених фундаментальних математичних проблем не дозволяють сформулювати чіткі припущення про структуру його простору.
Незважаючи на зазначені складності, теорії всіх типів світів продовжують активно розвиватися. У цьому розвитку важливе вплив надає створення теорії предметних областей. Однак будь-яка предметна область є частиною реального світу, який в свою чергу є продуктом взаємодії трьох зазначених світів. Відносини між предметними областями і пов'язаними з ними інформаційними системами в загальному випадку не носять чітко виражений і однозначно певний характер взаємодії між ними і взаємовпливу. Під останнім мається на увазі існування процесів, які з одного боку в міру поглиблення змістовних уявлень про предметну область і розвитку їх формальної теорії, дозволяють будувати все більш досконалі, інтеллектуалізовані інформаційні системи, а з іншого боку розвиток математичної теорії інформаційних систем призводить до створення абсолютно нових поколінь методів поглиблення і розширення знань про предметні областях. Незважаючи на взаємне, постійно розвивається взаємодія один з одним, воно не носить симетричний характер .
В связи со всем вышеизложенным приведем построенную модель организации любой информационной системы с учетом влияния на нее предметной области — рис.2.

Рис.2. Модель организации информационной системы
Тобто інформаційна система складається з баз даних, інформаційних сховищ і баз знань, які реалізують функції збору, обробки, пошуку, видачі та передачі інформації. При цьому кожен з цих носіїв може використовуватися як окрема специфічна модель предметної області (МПО) ІС, так і в сукупності - інтегрована МПО.


При створенні БД використовується апріорна інформація, отримана під час вирішення індивідуальних завдань, масових проблем при наближеному значенні їх параметрів, яка розміщується в базі користувачами (експертами). Найчастіше експерти користуються суб'єктивними уявленнями про предметну область. Після проведення аналізу та додаткової обробки інформація з БД надходить в інформаційне сховище, а потім з допомогою різних математичних засобів наповнює базу знань.

Перш за все, слід зазначити, що сама необхідність побудови інформаційних систем над предметною областю виникає в силу того, що над нею постійно існує потреба вирішення різних класів масових проблем і індивідуальних завдань. У кожен момент часу t в силу причин, обумовлених виниклою ситуацією в предметної області і її станом формується певне безліч масових проблем, які підлягають вирішенню. У кожні моменти часу t1, ... tN, .. кожна масова проблема індукує відповідне безліч індивідуальних завдань. Розглянемо основні класи змістовно сформульованих проблем над предметними областями, потреба вирішення яких виникає в різні моменти часу.

Розглянемо докладніше механізм наповнення БД з предметної області інформаційної системи. У процесі економічної діяльності людини виникає необхідність систематичного рішення заданої множини масових проблем або виділеного безлічі індивідуальних завдань, які визначені над виділеної предметної областю або різноманіттям її подобластей. Рішення індивідуальної завдання може бути або однозначним, або багатозначним.






Інформаційні системи керівництва
Системи підтримки прийняття рішень(СППР)

Згідно Е. Turban, СППР  - система підтримки  прийняття рішень  - володіє наступними чотирма основними характеристиками:
  • -         СППР використовує дані і моделі;
  • -         СППР призначені для допомоги менеджерам у прийнятті рішень для слабоструктурованих і неструктурованих завдань;
  • -         вони підтримують, а не замінюють вироблення рішень менеджерами;
  • -         СППР мета - покращення ефективності рішень. Е. Turban запропонував список характеристик ідеальної СППР (яка має мало спільних елементів з визначенням, наведеним вище).


Ідеальна СППР:
- оперує з слабоструктурованими рішеннями;
- призначена для областей прийняття рішень різного рівня;
- може бути адаптована для групового та індивідуального використання;
- підтримує як взаємозалежні, так і послідовні рішення;
- підтримує три фази процесу рішення: інтелектуальну частину, проектування та вибір;
- підтримує різноманітні стилі та методи рішення, що може бути корисно при вирішенні задачі групою оперативного прийняття рішень (ОПР);
- є гнучкою і адаптується до змін як організації, так і її оточення;
- проста у використанні і модифікації;
- покращує ефективність процесу прийняття рішень;
- дозволяє людині управляти процесом прийняття рішень з допомогою комп'ютера, а не навпаки;
- підтримує еволюційний використання і легко адаптується до мінливих вимог;
- може бути легко побудована, якщо буде сформульована логіка конструкції СППР;
- підтримує моделювання;
- дозволяє використовувати знання.
Класифікації СППР
Для СППР відсутня не тільки єдине загальноприйняте визначення, але і вичерпна класифікація. Різні автори пропонують різні класифікації. На рівні користувача P. Haettenschwiler ділить СППР на пасивні, активні та кооперативні.
Пасивної СППР називається система, що допомагає процесу ухвалення рішення, але не може винести пропозицію, яке рішення прийняти.
Активна СППР може зробити пропозицію, яке рішення слід вибрати.
Кооперативна СППР дозволяє ОПР змінювати, поповнювати або поліпшувати рішення, пропоновані системою, посилаючи потім ці зміни в систему для перевірки. Система змінює, поповнює або поліпшує ці рішення і посилає їх знову користувачеві. Процес продовжується до одержання погодженого вирішення.
На концептуальному рівні D. J. Power2 (2003) відрізняє:
- СППР, керовані повідомленнями (Communication-Driven DSS, раніше групова СППР - GDSS), підтримує групу користувачів, що працюють над виконанням загального завдання;
- СППР, керовані даними (Data-Driven DSS)або СППР, орієнтовані на роботу з даними (Data-oriented DSS), в основному орієнтуються на доступ і маніпуляції з даними;
- СППР, керовані документами (Document-Driven DSS), управляють, здійснюють пошук і маніпулюють неструктурованою інформацією, заданої в різних форматах;
- СППР, керовані знаннями (Knowledge-Driven DSS), забезпечують рішення завдань у вигляді фактів, правил, процедур;
- СППР, керовані моделями (Model-Driven DSS), характеризуються в основному доступ і маніпуляції з математичними моделями (статистичними, фінансовими, оптимізаційними, імітаційними);
- деякі OLAP-системи, що дозволяють здійснювати складний аналіз даних, можуть бути віднесені до гібридних СППР, які забезпечують моделювання, пошук і обробку даних.
На технічному рівні D. Power (1997) розрізняє СППР усього підприємства і настільної СППР. СППР усього підприємства підключена до великих сховищ інформації і обслуговує багатьох менеджерів підприємства. Настільна СППР - це мала система, що обслуговує лише один комп'ютер користувача. Існують й інші класифікації (Alter, Holsapple і Whinston, Golden, Hevner і Power). Зазначимо лише, що чудова для свого часу класифікація Alter'a, яка розбивала всі СППР на сім класів, в даний час дещо застаріла.
Залежно від даних, з якими ці системи працюють, СППР умовно можна розділити на оперативні та стратегічні.
Оперативні СППР призначені для негайного реагування на зміни поточної ситуації в управлінні фінансово-господарськими процесами компанії.
Стратегічні СППР орієнтовані на аналіз значних обсягів різнорідної інформації, що збирається з різних джерел. Найважливішою метою цих СППР є пошук найбільш раціональних варіантів розвитку бізнесу компанії з урахуванням впливу різних факторів, таких як кон'юнктура цільових для компанії ринків, зміни фінансових ринків і ринків капіталів, зміни в законодавстві та ін.
СППР першого типу одержала назву Інформаційних систем керівництва (ІСР, Executive Information Systems EIS). По суті, вони являють собою кінцеві набори звітів, побудовані на підставі даних із транзакційні інформаційної системи підприємства, в ідеалі адекватно відображають в режимі реального часу основні аспекти виробничої та фінансової діяльності. Для EIS характерні наступні основні риси:
- звіти, як правило, базуються на стандартних для організації запитах; число останніх відносно невелике;
- ІСР подають звіти в максимально зручному вигляді, що включає, поряд з таблицями, ділову графіку, мультимедійні можливості і т. п.;
- як правило, ІСР орієнтовані на конкретний вертикальний ринок, наприклад фінанси, маркетинг, керування ресурсами.
СППР другого типу передбачає досить глибоке опрацювання даних, спеціально перетворених так, щоб їх було зручно використовувати в ході процесу прийняття рішень. Невід'ємним компонентом СППР цього рівня є правила прийняття рішень, які на основі агрегованих даних дають можливість менеджерам компанії обґрунтовувати свої рішення, використовувати фактори стійкого росту бізнесу компанії та знижувати ризики. СППР другого типу останнім часом активно розвивається. Технології цього типу будуються на засадах багатовимірного представлення та аналізу даних (OLAP).
При створенні СППР можна використовувати Web-технології. В даний час СППР на основі Web-технологій для ряду компаній є синонімами СППР підприємства.


Деякі  поради щодо захисту проектів учнями (орієнтовний сценарій)
Увага! Сценарій для захисту проектних робіт і за курсом «Комп’ютерні технології для місцевої спільноти» і для курсу  «Комп’ютерні технології та майбутня професія» може бути майже однаковий.
 (Заздалегідь повинно бути вирішено, яка група учнів за якою виступає, учні мають знати , хто за ким. Має бути встановлений проектор - якщо є-  і демонстраційний комп’ютер, на якому записані і попередньо переглянуті вчителем презентації учнів та стільці для учнів і гостей. Презентувати роботи учнів можна і з екрану  комп’ютера)
  1. Вступне слово вчителя  ( привітання , представлення гостей)
  2. Коротка розминка ( гра для учнів в колі)- не обов’язково
  3. Вчитель  розповідає, що учні пройшли навчання за курсом, навчалися….  , робили проекти .  Вчитель розказує як буде проходити захист проектів( вся команда презентує , приблизно 10-15 хв., потім – запитання від аудиторії та вчителя, коментарі)    Можна трохи розказати про особливості цього класу, їх навчання – щось цікаве і живе!
В представленні проекту бере участь вся група учнів, яка виконувала проект.

 Після захисту кожної групи (команда учнів залишається на місці виступу) фасилітатор може звернутися до всієї аудиторії   і запросити і учнів і гостей ставити запитання і висловлювати свої враження щодо роботи учнів.
 Примітка: Якщо немає питань чи коментарів, то фасилітатор сам ставить запитання і коментує роботи учнів. Під час презентації не аналізуються невдалі аспекти  роботи, але «легко» зауважити про них можна, якщо допущені грубі помилки. 
 Можливі запитання до груп після їх представлення своєї роботи :
1.       Що вам найбільше сподобалося  при роботі над проектом?
2.       Що у вашій роботі над проектом видалося (було) для вас самим складним, непростим?
3.       Що у вашій роботі над проектом видалося (було) для вас самим легким і простим?
4.       Як ви гадаєте, що вам найкраще вдалося в проекті?
5.        Якби у вас було більше часу, то щоб ви переробили? Доробили? Зробили інакше?
6.        Чи можна було б під час виконання проекту обійтися без використання комп’ютерів? Інтернету?
7.       Як вам працювалося в групі?  Чому, як вигадаєте добре? (погано?) Якщо спочатку було не дуже добре, то як ви подолали складнощі?
8.       Чи був у вас розподіл ролей у команді? Чи був такий розподіл вдалим? Чи завжди всі виконували свої завдання, чи допомагали один одному?
9.       Чому цей курс називається «Шлях до успіху»?
10.   Чи рекомендували б ви цей курс іншим учням в школі? Чому?



СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Творчество: теория, диагностика, технология: Словарь-справочник для специалистов в области образования, инноваций и гуманитарных технологий в социальной сфере / под ред. Т. А. Барышевой. — СПб., 2008. — С. 125.
2. Либин, А. В. Дифференциальная психология: на пересечении европейских, российских и американских традиций / А. В. Либин. — М., 2000.
3. Теплов, Б. М. Способности и одарённость / Б. М. Теплов // Психология индивидуальных различий. Тексты. — М.: МГУ, 1982.
4. Эфроимсон, В. П. Генетика гениальности (Книга о гениальности Андрея) / В. П. Эфроимсон. — М., 2002.
5. Ellis, H. A study of British genius / H. Ellis. — L.: Constable, 1927.
6. Orowan, E. The origin of man / E. Orowan // Nature. — 1955. — Vol. 175. — P. 683–684.
7. Prokop, L. Die Chromosomen der Sport — Amazonen /L. Prokop // Kosmos. — 1972. — Vol. 68, № 10. — Р. 443–446.
8. Максимова, С. В. Творческая активность у лиц с наркотической зависимостью / С. В. Максимова // Вопросы психологии. — 2006. — № 1. — С. 118–127.
9. Ильин, Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности: монография / Е. П. Ильин. — СПб.: Питер, 2009. —444 с.
10.Simonton, D.K. Creativity: Cognitive, personal, developmental and social aspects / D.K. Simonton // American Psychologist. — 2000. — Vol. 55. — P. 151–158.
11. Луговий В.І. Компетентності та компетенції: поняттєво-термінологічний дискурс / В.І. Луговий // Вища освіта України. № 3 (додаток 1). – 2009 р. – Тематичний   випуск «Педагогіка вищої школи:  методологія, теорія, технології» - К. : Гнозис, 2009. – С. 8-14.
12. Калашнікова С.А. Компетентнісно-орієнтований підхід: базові поняття та положення / С.А. Калашнікова // Педагогічна освіта: теорія і практика. Педагогіка. Психологія : Зб. наук. пр. – К. : КМПУ, 2010. - № 13 (1). – С. 32-40.
    13. Компетентісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи / Під заг. ред. О.В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с. 
14.                        Гузик Н. Десять ключових компетентностей, які обслуговують особистість та її природний талант: реалізація в умовах шкільного навчання
/ Н. Гузик. – К. : ВПУ «Київський університет», 2006. – 148 с.
15.                        Байденко В.И. Компетенции в профессиональном образовании (К усвоению компетентносного подхода) / В.И. Байденко // Высшее образование в России. – № 11. – С. 3-13.
16.  Розвиток професійної компетентності педагогів у системі післядипломної освіти. (за матеріалами науково-дослідної роботи кафедри)/За наук. ред. С.І.Дровозюка. – Вінниця: ВОІПОПП, 2015 р. – 360с.
17. Бусленко Н. П. Моделирование сложных систем. – М.: Наука, 1968. – 356 с.
18. Введение в математическое моделирование / Под ред. П. В. Трусова. – М.: Логос, 2005. – 440 с.
19. Зайцев В. Ф. Математические модели в точных и гуманитарных науках. – СПб.: Книжный дом, 2006. – 112 с.
20. Зайцев Д. А. Математические модели дискретных систем. – Одесса: ОНАС им. А. С. Попова, 2004. – 40 с.
21. Зарубин В. С. Математическое моделирование в технике. – М.: Изд-во МГТУ им. Н. Е. Баумана, 2003. – 496 с.
22. Махней О. В. Математичне моделювання: методичні рекомендації. – Івано- Франківськ: Голіней, 2014. – 36 с.
23. Петухов О. А., Морозов А. В., Петухова Е. А. Моделирование: системное, имитационное, аналитическое. – СПб.: Изд-во СЗТУ, 2008. – 288 с.
24. Самарский А. А., Михайлов А. П. Математическое моделирование: Идеи. Методы. Примеры. – М.: ФИЗМАТЛИТ, 2002. – 320 с.
25. Советов Б. Я., Яковлев С. А. Моделирование систем. – М.: Высш. шк., 2001. – 343 с.
26. Стеценко І. В. Моделювання систем. – Черкаси: ЧДТУ, 2010. – 399 с.
27.Цаленко М.Ш. Моделирование семантики в базах данных. — М.:Наука. — 1989 — 287 с.
28.Деметрович Я., Дьепеши Д. Аксиоматизирование обобщенных функциональных зависимостей в реляционных банках данных. // Кибернетика. — Вып. 2. — 1981. С.42 — 48.
29.Христьяновский Д.Г., Эрлих А.И. Проблемы моделирования в прикладных интеллектуальных системах.

30. Гери Б., Джонсон Д. Вычислительные машины и труднорешаемые задачи. — М.: Мир. — 1982 — 456 с.






Немає коментарів:

Дописати коментар